Varför jag valt att bära ansiktsslöja - Niqab

Som troende strävar man efter att komma närmare sin Skapare. Man strävar efter Hans kärlek och att behaga sin Herre.

Allah har sagt: ”Säg (O Muhammed till människorna); Om ni älskar Allah så följ mig. Allah kommer då att älska er och förlåta er era synder, för Allah är mången gång Förlåtande, Den Mest Barmhärtige.” Koranen 3:31

Ansiktsslöjan är en del av gudsdyrkan precis som slöjan är det. För männen gäller löst sittande kläder, byxor över anklarna och att låta skägget växa.

Jag läste om att man som kvinna ska täcka sig så jag satte på mig sjalen, det kändes bra för man vill ju behaga Herren. Jag har som svensk revertit har gjort detta val frivilligt. Jag satte på mig den som ogift så denna fördom om att mannen tvingat den på mig sprack där. Även om jag skulle vara gift och mannen skulle vilja att jag tar av mig den så skulle jag inte göra det. Jag har ju satt på mig den för vår Herres skull. Sen läste jag också om kvinnor som bar ansiktsslöja under profetens tid och jag tyckte det var så vackert och rent och ett steg ytterligare i tron att bevara sin heder, ära och blygsamhet. Ja en persons heder, ära och blygsamhet är så bortglömda ord i Sverige numera. Det ses nästan som något dåligt och ohyfsat att vara blyg och vilja bevara sin heder och ära och också visa sådan respekt för någon att man inte tar i hand när man hälsar. Hur som helst så tänkte jag att jag provar över en helg att bära ansiktsslöja och känner efter hur det känns. Och jag lovar er det kändes fantastiskt. Kände mig som en prinsessa och vilket bemötande sen då av de muslimska männen man stötte på ute, wow. De kunde ta en omväg pga respekt och de sänkte sina blickar vilket de fortfarande gör efter runt 10 år med min ansiktsslöja. Och jag kunde tänka hihi att här går jag från att ha varit en discobrud till att bli en prinsessa. Jag tog aldrig av mig ansiktsslöjan efter den helgen. Nu har jag haft den i runt 10 år och jag trivs jätte bra med den. Den klädsel ni ser när ni möter oss ute är våra ytterplagg, precis som ni har kappa, mössa etc. Hemma tar man av sig ytterplaggen och går valfritt klädd.

Nu undrar ni kanske vad jag vinner på att bära ansiktsslöja. Allt man gör för sin Skapares skull får man belöning för, antingen i detta eller i nästa liv. Och ni skulle bli förvånade över att se vilken respekt man får från troende muslimska män. De flyttar sig ur vägen och sänker blicken av respekt. 
Ingen människa skulle väl gå fram till en nunna och säga: "Tja, läget, vad händer då?" :) 

I nästa inlägg ska jag ta upp alla bevis för ansiktsslöjan. Det är så tråkigt att de som ständigt får tala i media ang islam är såå okunniga och de förstår inte att de bara ökar fördomarna med sin okunskap.

/en svensk revertit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0