Ute i samhället

Ni kanske undar hur det fungerar ute i samhället för oss med ansiktsslöja. Det är oftast inga problem. Utför man något ärende så brukar de flesta vara mycket tillmötesgående och vänliga. Om man t.ex är på banken eller andra ställen där man kan behöva identifiera sig så gör vi det som alla andra. Man väljer ju en kvinnlig expedit eller frågar efter en och vill hon se ansiktet så är det ju en självklar sak. Jag brukar fråga om det finns ett rum där jag kan visa mig för henne om det finns män i närheten och de har aldrig sagt nej. Finns det t.ex ingen kvinna kan man ju utföra sitt ärende en annan dag, det är inga problem med det.
Om man kör bil och blir stoppad vid en poliskontroll har man rätt att fråga efter en kvinnlig polis enligt samtal med polisen. Finns ingen kvinnlig polis tillgänglig och man måste visa ansiktet ja då måste man göra det.
Vid passkontroller är det samma sak. Man går till en kvinnlig eller ber om att få visa sig för en kvinna. Brukar inte vara några problem. 
Man brukar också välja en kvinnlig läkare, tandläkare, gynekolog etc, allt går för det mesta att ordna utan svårigheter.

Så det finns mycket respekt därute. Vi begär inte att man ska anpassa hela samhället efter oss, vi begär bara att man ska visa respekt och visa hänsyn. Sverige kommer ständigt råka ut för nya saker och lösningen är inte att förbjuda allt främmande. Det som skrämmer är att våra politiker inte ens har kunskap om vad ansiktslöjan står för och resonerar efter sin okunskap och sina fördomar. Hur seriös framstår man då som egentligen? Vi vill ha en dialog men de är inte intresserade.

När jag går ut på t.ex promenader, utflykter, aktiviteter brukar jag dra upp ansiktsslöjan då det inte finns män i närheten så det är inte så att man måste ha den nere så fort man går ut ur sitt hem. Bara för att jag täcker mig inför män betyder det inte att männen enligt islam kan gå klädda och uppföra sig som de vill. De har också regler att följa, det gäller inte bara oss kvinnor. Det heter alltid att kvinnorna inte får sitta tillsammans med männen i moskeérna, aldrig säger man att männen inte får sitta tillsammans med kvinnorna. Vi muslimska kvinnor har samma värde som männen inför vår Herre. Vi kommer dömas lika, ingen har högre status än den andra. Vi har bara olika skyldigheter och rättigheter.

Förtrycket jag upplever är inte från muslimska män, det är dem som visar mest respekt och jag har aldrig råkat ut för en muslimsk man som sagt något dåligt, tvärtom! De får mig att känna mig som en prinsessa. De kan ta omvägar pga respekt och de sänker sina blickar. Och jag kan tänka hihi att här går jag från att ha varit en discobrud till att bli en prinsessa.
Det är den vanliga svensken på gatan som slänger glåpord efter mig och politikerna. Så de som påstår och skriker efter mig att jag är förtryckt är ofta de som förtrycker mig. Ute på gatan är det mycket sällan den yngre generationen beter sig illa, utan det är oftast den lite äldre generationen och förstås vissa wannabe svenskar som tror att de äger hela världen för att de står med i telefonkatalogen. Jag tror det beror på att den yngre generationen har mer kunskap och resonerar efter den. Medan den äldre generationen resonerar efter mediahjärntvätten.

När ni möter oss ute i samhället, var inte rädda att fråga oss om Islam. De allra flesta av oss svarar gärna på era frågor, vi är glada över att få sprida kunskap. Men man ska också komma ihåg att muslimer praktiserar olika mycket och har olika mycket kunskap om Islam så man kan få olika svar av människor när det t.ex gäller ansiktsslöjan.

Tack vare slöjan och ansiktsslöjan är det lätt att identifiera oss muslimska kvinnor så ni hittar oss utan problem. Denna slöja och ansiktsslöja för mycket gott med sig. Tänk hur många som inte ser den var dag och sedan går hem och funderar och söker information och sedan hittar till sin Herre. Fantastiskt vad detta lilla tygstycke kan åstadkomma!

Kan det vara det regeringarna i väst är rädda för? Att vi väcker så mycket uppmärksamhet som gör att människor hittar till sin Herre, så de vill "Trycka tillbaka ropen" om att få bära ansiktsslöja som Reinfeldt sa? Demokrati enligt Reinfeldts åsikter, huh. Då betyder religionsfriheten tydligen inget alls. Mycket möjligt!

/en svensk revertit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0